Doel
We gaan in gesprek met vrijwilligers en inwoners, de teams en de directie en verzamelen zo relevante informatie die we vertalen in een advies. Daarna volgt de ROA wat er met het advies wordt gedaan en koppelt dit terug.
Werkwijze en samenstelling
De ROA is een afspiegeling van Sociom en streeft naar vertegenwoordigers van vrijwilligers en inwoners, uit elk werkgebied, die welzijnsactiviteiten in buurten en wijken volgen. Als er signalen naar voren komen, bespreken we dit eerst in de vergadering en koppelen we dit daarna terug naar de sociaal werkers en vrijwilligers uit het team. Indien nodig volgt een advies voor de directie.
De ROA bestaat uit vaste leden die na toetreding een zittingsperiode hebben van 3 jaar. Dit kan 3x verlengd worden verlengd.
Vergaderingen
We vergaderen 1x per maand, 2 uur. Het eerste uur overleggen we met:
- Directeur-bestuurder, 6x per jaar;
- Vertegenwoordigers van de 6 gebiedsteams;
- Raad van Toezicht, 2x per jaar;
- Managementteam, 1x per jaar.
Het tweede uur vergadert de ROA over de recente ontwikkelingen van het welzijnsbeleid in de regio, waarbij de focus ligt op de effecten, resultaten en gevolgen voor de vrijwilligers en inwoners.
Voor de gesprekken met de vrijwilligers en inwoners worden extra overlegmomenten gepland.
De Raad van Overleg en Advies kan worden benaderd met ideeën, vragen, opmerkingen of suggesties over de verbetering van de dienstverlening door Sociom. Ook als in de relatie met de sociaal werker onverwacht een blokkade of stroefheid ontstaat, kan men bij de ROA terecht. De informatie die in de gesprekken met de ROA wordt besproken en gedeeld wordt vertrouwelijk behandeld.
Neem contact op met de ROA via: roa@sociom.nl.
De ROA is er niet voor de behandeling van individuele klachten. Hiervoor heeft Sociom een klachtenregeling. Klachtenregeling Sociom.
De ROA bestaat uit de volgende deelnemers:
- Berry Blommaert (voorzitter)
- Erik Peeters
- Rietje Nijdam
Folder Raad van Overleg en Advies